|
www.shipman.fora.pl MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 21:20, 28 Paź 2021 Temat postu: HMS Victory / Pokłady / Deskowanie |
|
|
DESKOWANIE POKŁADÓW
Temat będzie modyfikowany w miarę zdobywania nowych informacji.
Temat aktualizowany 24 grudnia 2011r.
Deski pokładów proponowane w kolekcji DeA HMS Victory są za szerokie (prawie dwukrotnie) i układ deskowania ma się nijak do Okrętu-Muzeum.
Śledząc relacje kolegów z wysp (wyprzedza naszą o ok. rok) widać, że listwy na pokłady mają 5 mm szerokości.
W kolekcji Santisima Trinidad też miały 5 mm i robiąc w chwili obecnej [link widoczny dla zalogowanych] na listewki 2,5 - 2,7 mm, rozumiem intencje wydawców (zapewne chodzi, aby nie zniechęcić niedoświadczonego adepta szkutnictwa ).
Budując model z kolekcji HMS Victory mamy ten komfort, że można porównać z okrętem w Portsmouth.
Na modelu (na wysokości "sterówki") mamy 21 - 22 deski (tyleż jest też w modelu ST), na Victory (w tym samym miejscu) jest ok. 42 desek (piszę ok. bo liczyłem korzystając ze zdjęć i niestety działa zasłaniały deski pod nimi, wg planu w "Anatomy of..." jest tam 47 desek. Moje wyliczenia są raczej orientacyjne. Dokładne wymiary są w poście Piotra).
Tylko na tej podstawie można założyć, że szerokość listew na pokłady powinna mieć 2,5 mm.
zdjęcie z relacji Przemka (PDyner) [link widoczny dla zalogowanych]
Mirek napisał:
Szerokość desek na pokładzie w pierwszej połowie XVIII wieku wynosiła od 36 do 20 cm natomiast już w drugiej połowie tegoż wieku wynosiła już 15 do 20 cm.
Jeżeli weźmiemy max. szerokość 200 mm to w skali 1:84 da nam 2,38 mm
Myślę, że wymiary szerokości listew na pokłady zawarte między 2,4 mm a 3 mm będą do przyjęcia.
Dla tych co nie ma znaczenia "prawda czasu, prawda ekranu" mogą robić jak proponuje wydawnictwo lub pójść na kompromis i zrobić 4 mm.
Z przeliczenia na skalę 1:84 wynika, że przy szerokości 3 mm, długość listwy pokładowej wynosi ok. 80 mm
Zobacz też:
[link widoczny dla zalogowanych]
http://www.shipman.fora.pl/techniki-modelarskie,15/kolkowanie-pokladu-treenails,231.html
[link widoczny dla zalogowanych]
http://www.shipman.fora.pl/techniki-modelarskie,15/deskowanie-pokladu-imitacja-uszczelnienia,229.html#1087
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Czw 21:32, 28 Paź 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 22:13, 28 Paź 2021 Temat postu: |
|
|
Temat okazał się rozwojowy .
Kolega Piotr (korasonek) przesłał takie info: (w calach, ale jakoś to poprzeliczam 1″ = 1 in = 25,4 mm).
WYMIARY DESKOWANIA
W zależności od rodzaju pokładu [deski pokładu] mają różną grubość o szerokości nie wspomnę.
Kilka suchych faktów w telegraficznym skrócie, wyciągniętych z książki Artura Buglera "HMS Victory Building, restoration & repair"
Lower deck: Planki generalnie 4 in. grube o różnej szerokości (od 12 in. do 7 in.) układane równolegle do długiej osi okrętu, 58 klepek (station 33), 56 klepek (station 89). 47 klepek (station 133)
Middle Deck: Różna szerokości planek (7 do 10 in.) grubości 3 in., pokład na zewnatrz wykończony tzw. "wide plank" o szerokości 7 1/2 in. 62 klepki (station 28 i 90) 54 klepki (station 126), "king plank"
Upper Deck: generalnie planki o grubości 3 in. i szerokości 8 in. 50 klepek (station 24 i 97) 52 klepki (station 63), "king plank"
Forecastle: planki 3 in. grube, 8 in. szerokie na środku "king plank" 12 in. 45 klepek (station 19)
Quarter Deck: podobny do Forecastle, "king plank" 12 in. na środku, 49 klepek (station 90) 45 klepek (station 135)
Pop Deck: Podobny do Forecastle i Quarter Deck, brak "king plank" 47 klepek (station 115) zredukowane do 36 klepek na rufie.
Myślę że jak przyjmiesz 8 in. wszędzie to się nic wielkiego nie stanie.
Tu był plan pokładów, ale niestety znikł.
Przydałby się jeszcze planik, gdzie się te sekcje (station) znajdują, ale podejrzewam, że skrajne ilości są w najszerszych miejscach kadłuba (moje zdanie).
Lower Deck (dolny pokład działowy): grubość 101,6 mm, szerokość od 304,8 do 177,8 mm (w skali 1:84 - od 3,6 do 2,12 mm)
Middle Deck (międzypokład): grubość 76,2 mm; szerokości od 177,8 mm do 254 mm; "wide plank" o szerokości 190,5 mm (od 2,12 mm do 3 mm; wide plank - 2,26 mm)
Upper Deck (górny pokład działowy): grubość 76,2 mm; szerokość 203,2 mm (2,4 mm)
Forecastle (forkasztel): grubość 76,2 mm: szerokość 203,2 mm; "king plank" 304,8 mm (2,4 mm; king plank - 3,6 mm)
Quarter Deck (ćwierćpokład): szerokość 203,2 mm; "king plank" 304,8 mm (2,4 mm; king plank - 3,6 mm)
Pop Deck (pokład rufówki): szerokość 203,2 mm (2,4 mm) bez "king plank".
Najniższy pokład nosi nazwę Orlop Deck, jeszcze niżej są dwie platformy przyburtowe, a najniżej jest zęza.
UKŁAD DESKOWANIA
" Rozkład planek wg Charles Nepean Longridge z ksiązki
"The anatomy of Nelson's ships"
i opis od Piotra:
szerokość planki 3/16 in. długość 5in. (przypominam że to w skali 1:4
rozkład planek wygląda w ten sposób narysuj linie 5 in i podziel ją na 5 części i teraz pierwsza planka zaczyna się od początku(0)
druga od 2
trzecia od 4
czwarta od 1
piąta od 3
szósta znowu od 0. ..."
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 22:14, 28 Paź 2021 Temat postu: Victory 1:98 - modyfikowany zestaw Corel'a |
|
|
Victory 1:98 - modyfikowany zestaw Corel'a by Tomek Aleksiński.
Pokłady Tomka Aleksińskiego, - widać dokładnie układ desek.
[link widoczny dla zalogowanych]
Deskowanie w modyfikowanym zestawie Corela wykonane przez Tomka Aleksińskiego.
Na modelu Tomka wyliczyłem 34 deski co w skali 1:84 daje 3 mm.
Tomek Aleksiński napisał:
"...Ja wzorowałem się głównie na książce McGowana "HMS Victory, Her Construction, Career and Restoration", gdzie wyraźnie widać tzw. 4 plank shift (miedzy połączeniami planek są trzy ciągłe deski i czwarta to kolejne połączenie - patrz skany pokładu niżej:
Podobnie jest w książce McKay'a z serii Anatomy of the Ship
A jak jest na faktycznym okręcie w Portsmouth?
Patrz poniższe zdjęcia (przepraszam za kiepskawą ich jakość, ale używałem wtedy jeszcze analogowego aparatu (było to przed erą "cyfrówek", przynajmniej dla mnie). Łatwo zauważysz, że nie ma tam jakiegoś sztywnego formatu, ale łączenia są w różnych wzorach, od 3 plank shift aż do 6 plank shift, jak długość desek pasowała.
Zresztą, pamiętać trzeba, że dzisiejszy Victory, to jednostka w 99% nowa, po ostatniej rekonstrukcji. Praktycznie dziś ostał się tylko autentyczny historyczny sztandar (czy raczej jego resztki) z bitwy pod Trafalgarem w którymś londyńskim muzeum, fragmenty jednej z wręg i kilu oraz jedno działo - też w muzeum. A na okręcie stoją działa odlane współcześnie lub ich rekonstrukcje z włókna szklanego...
Co do tzw. king plank, to jest to centralnie, wzdłuż długiej osi kadłuba położona nieco szersza od pozostałych planka - widać to wyraźnie na zdjęciach poniżej, wg. której kładziono pozostałe, bez wzoru lustrzanego odbicia, przeważnie (ale nie wyłącznie) wg. wzoru 4 plank shift.
victorydecking1
Ze zdjęć, które zamieścił Tomek wynika, że jest różny układ gwoździowania (kołkowania) na różnych pokładach.
Na zdjęciu 1 (pokład rufówki) układ desek jest bardziej skomplikowany niż na schematach z książek.
Wg układu deskowania na modelu i danych zamieszczonych przez Tomka zrobiłem rysunki.
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA POKŁADZIE DZIOBOWYM - FORKASZTEL (Forecastle z "king plank" - 4,5 mm)
Na krańcówkach są dwa kołki, w miejscach łączenia z pokładnikami na przemian raz z lewej raz z prawej strony deski.
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA ĆWIERĆPOKŁADZIE (Quarter Deck z "king plank")
Na ćwierćpokładzie (Quarter Deck) układ gwoździowania jest podobny jak na dziobowym (Forecastle), z tą różnicą, że przy falszburtach występuje podwójne kołkowanie (pod lawetami).
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA POKŁADZIE RUFÓWKI (Pop Deck bez "king plank")
Po jednym kołku na osi deski.
Przy lukach i włazach (zejściówkach) na krańcówkach są po dwa kołki.
Nie mam danych jak wyglądało gwoździowanie na pozostałych pokładach. Myślę, że podobnie jak na Quarter Decku.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 18:54, 01 Lis 2021, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 22:17, 28 Paź 2021 Temat postu: The anatomy of Nelson's ships |
|
|
Rekonstrukcja deskowania i gwoździowania pokładów w oparciu o [link widoczny dla zalogowanych] C. Nepean Longridge.
Z przeliczenia na skalę 1:84 wynika, że przy szerokości 3 mm, długość listwy pokładowej wynosi ok. 80 mm
W oparciu o plan i zdjęcia pokładów Victory zrobiłem rysunki układu deskowania i gwoździowania (trenails).
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA FORKASZTELU - POKŁADZIE DZIOBOWYM (Forecastle z "king plank" - 4,5 mm)
Na krańcówkach są dwa kołki, w miejscach łączenia z pokładnikami na przemian raz z lewej raz z prawej strony deski.
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA ĆWIERĆPOKŁADZIE (Quarter Deck z "king plank")
Układ gwoździowania jest podobny jak na dziobowym (Forecastle), z tą różnicą, że przy falszburtach występuje podwójne kołkowanie (pod lawetami).
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA POKŁADZIE RUFÓWKI (Pop Deck bez "king plank")
Po jednym kołku na osi deski.
Przy lukach i włazach (zejściówkach) na krańcówkach są po dwa kołki (w linii).
Nie mam danych jak wyglądało gwoździowanie na pozostałych pokładach. Myślę, że podobnie jak na Quarter Decku.
Otwierając temat chciałem dojść jak to jest (było) na HMS Victory, żeby była alternatywa deskowania dla tej z kolekcji (głównie dla tych kolegów, którzy chcą model waloryzować).
Jaki układ deskowania i gwoździowania zastosujecie w Waszych modelach, to już zależy od Was.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 22:23, 28 Paź 2021 Temat postu: |
|
|
Na temat gwoździowania
Ryszardw napisał:
Ilość gwoździ była uzależniona od szerokości deski.
Wg Mondfelda dla szer do 9 cm bodaj stosowano 1 gwóźdź.
Dla szer do 12 cm 2 gwoździe na skos,
a dla 16 cm 2 gwoździe równolegle.
Nie pamiętam dokładnie granic szerokości.
Chodziło o to by deski nie pękały.
Wykorzystując okres leniuchowania , przeglądam fotki Victory z neta i właśnie trafiłem na zdjęcie dolnego pokładu działowego (Lower Deck) i gwoździowanie po skosie
jak już to rozrysowywałem.
UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA DOLNYM POKŁADZIE DZIAŁOWYM (Lower Deck)
I tu nasunęło mi się pytanie, jak ten różny układ deskowania rozwiązują w swoich modelach modelarze - różne gwoździowanie na pokładach jak na Okręcie-Muzeum czy raczej ujednolicone do jednego typu?
Jakiego?
To pytanie nasunęło mi się po porównaniu pokładów (myślę znanego) modelu [link widoczny dla zalogowanych]:
Gwoździowanie na pop decku jak widać jest po skosie (lustrzane odbicie od king plank).
Gwoździowanie na quarter decku (dodatkowo ze zmiennym kątem gwoździowania na skos).
[link widoczny dla zalogowanych]
I zdjęcie z innego modelu, na pop decku jest jak na Victory, ale na quarter decku jest też z pojedynczym gwoździowaniem (jak na pop decku).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Czw 23:39, 28 Paź 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|