|
www.shipman.fora.pl MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 17:15, 28 Lip 2020 Temat postu: Santisima Trinidad - "Oryginalne" plany z 1980 |
|
|
2010-10-13
Jakiś czas temu w necie pojawiły się "oryginalne" plany Santisima Trinidad
Krzysztof Gerlach napisał:
"...Rysunek ten pochodzi z artykułu opublikowanego w „Mariner’s Mirror” w 1980 przez Juliana de Zuluetę i w oryginale nosi podpis:
The „Santisima Trinidad” before the construction of her 4th deck, redrafted from the original plans. Courtesy of Col. R. Berenguer and Museo Naval, Madrid.
Jak prawie wszystko, co kiedykolwiek napisano i pisze się do dzisiaj o tym okręcie, to mieszanina półprawd z jawnymi kłamstwami, ze zdecydowaną przewagą tych ostatnich. Przede wszystkim R. Berenguer nie odnalazł – pomimo lat intensywnych poszukiwań – żadnych oryginalnych planów owego słynnego żaglowca i doszedł do wniosku, że projekt musiał w ciągu wieków ulec zniszczeniu na Kubie (jak wiadomo, Santisima Trinidad został zbudowany w Hawanie). Wszystkie plany, które się gdziekolwiek zamieszcza, z Museo Naval w Madrycie włącznie, są więc tylko rekonstrukcjami. To że sprzedawcy modeli, sprzedawcy rysunków itd. zapewniają nas o „autentyczności” wynika tylko z ich doświadczenia, że reklama dźwignią handlu. Jeśli się położy obok siebie wszystkie te plany, okaże się, ile mamy „autentycznych” wizerunków – szkoda tylko, że gruntownie sobie przeczących.
Po drugie, ta rekonstrukcja Berenguera (nie ostatnia zresztą, jego nowsze wyglądają zgoła inaczej) wcale nie odnosi się do okresu, kiedy Santisima Trinidad nie miał jeszcze „dobudowanego” czwartego pokładu. Pomijając ten drobiazg, że żadnego dodatkowego pokładu nigdy mu w ogóle nie dobudowano (znacznie poszerzono przejścia przyburtowe między pokładem rufowym a dziobowym, podniesiono w tym miejscu stałe nadburcia, wycięto w nich furty i wstawiono garstkę lekkich działek, tworząc razem ciągłą czwartą baterię, ale odkrytą), to wygląd okrętu jako trójpokładowca znamy ze słynnego obrazu porucznika Don Alejo Berlinguero de la Marca y Gallego. Był zupełnie inny, żadne stałe nadburcia śródokręcia nie istniały, jak oczywiście i furty w nich. Natomiast ten rysunek Berenguera z „Mariner’s Mirror” pokazuje furty wzdłuż całej ciągłej, czwartej baterii. Fakt, że nie przykrywa je od góry żadna deska relingowa, nie ma znaczenia. Ponadto fałszywemu podpisowi, że chodzi rzekomo o wizerunek z czasów przed urządzeniem tej czwartej baterii, przeczy takielunek, przede wszystkim gaflowy bezan z długim bomem. To nowinka wprowadzona pod sam koniec istnienia omawianego okrętu (już po przebudowie na niby „czteropokładowiec”), wcześniej na stermaszcie wisiała potężna reja łacińska, a żagiel nie miał – rzecz jasna – ani gafla, ani bomu.
Tak więc mamy naprawdę do czynienia z rysunkiem rekonstrukcyjnym przedstawiającym postać Santisima Trinidad ze schyłkowych lat służby. Rysunek ten nie byłby ani trochę bardziej, ani trochę mniej „wiarygodny” od innych rekonstrukcji, gdyby nie fakt, że sam Berenguer (świetny znawca) sporządzał później kolejne wizerunki, jego zdaniem lepsze. Najnowsze plany – też te „autentyczne” – opierają się raczej na ostatnich ustaleniach Berenguera, więc ten należy raczej traktować jako wizualizację przejściowego stanu wiedzy, która przez ostatnie kilkadziesiąt lat posunęła się jednak naprzód."
Jeszcze jedno miejsce do ściągnięcia "planów" (o których była już mowa na [link widoczny dla zalogowanych]) do budowy modelu Santisima Trinidad
[link widoczny dla zalogowanych]
♣ [link widoczny dla zalogowanych]
the Santísima Trinidad Story:
The ships of the line in 1769 Pedro de Acosta in Cuba, and Ignacio Mateo Mullan built by craftsmen. 118-gun ship was originally built.
The layout of the ship did not remain the only assumptions building and date thereof.
The dimensions of the ship, there were:
length : 59,54 m
spine length 50,83 m
draft: 8,06
width: 16,09 m
In 1770 Ferrol (Spain) rebuilt the port slightly. Over time, it was found that when the wind in the lower deck guns become ineffective, so in 1778 and later in 1795, the ship rebuilt. then the dimensions are changed
length : 61,44 m
spine length: 51,83 m
draft: 8,01 m
width: 16,25 m
The line of outstanding actions of combat battle of the matter in 1797 Battle of Saint Vincennes, where the British warships fought in the following:
Captain 100 guns
Culloden 74 guns
Blenheim 98 guns
Orion 74 guns
Irresistible 74 guns
Excellent 74 guns
Of Essen against such overwhelming odds was no hope of winning, but then intervened in a fight with two other ships of the Spanish 'Pelayo' and 'Principe de Asturias'. The repair was completed in 1799. At that time, 140 gun was.
1805th On October 21st (Trafalgar) stayed on the ship of the Spanish squadron commander, Don Baltasar Hidalgo Admiral. The 'Neptune' (80) 'Leviathan' (74), 'Conqoueor' (74), 'Africa' (74) and 'the' Prince '(9 English several hours of fighting ships fought all the ship's mast broke, 312 people died and 3,338 were wounded and captured by the British.
The 'Naiade' and 'Phoebe' Gibraltar frigates attempted to tow but the deteriorating weather conditions at the damaged ship on October 22 sank, ending 35 years of service.
Plany jak wyżej, tylko odpłatnie
[link widoczny dla zalogowanych]
Artykuł o odkryciu wraku Santisima Trinidad
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|