Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[Santisima] Koło sterowe

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 22:23, 25 Maj 2019    Temat postu: [Santisima] Koło sterowe

KOŁO STEROWE

W kolekcji DeAgostini, jak również w zestawie, koła sterowego niestety nie było, ze względu na uproszczenie w budowie i "zlikwidowanie" wnęki sterowej,


Rozwiązanie wg instrukcji, z metalowymi odlewami drzwi

Ja na gródź nakleiłem fornir egzotyczny (przestał mi się podobać Wink ) i drzwi wykonałem nieco inne



Brak tego koła (jak również kabestanu) doskwierał modelarzom i widziałem również modele z kołem na rufówce (jak w windjammerach).



Dzięki forom modelarskim doszedłem do planu (wg mnie przygotowanego tylko na potrzeby modelarskie, gdyż jak wiadomo do dziś żadne oficjalne plany nie istnieją), na którym jest wnęka i koło sterowe za bezanmasztem.



Na włoskim forum znalazłem relację z przerobieniem, a właściwie zrobieniem wnęki i montażem (kupnego) koła sterowego,




Jest to co prawda "sztuka dla sztuki" gdyż tego koła i tak raczej nie będzie widać ze względu na maszt i na kąt patrzenia na model, ale nie ukrywam, relacja ta była inspiracją na przeróbkę w mojej ST, którą z wielkimi oporami, ale przeprowadziłem. Wątpliwości, które miałem zostały rozwiane też dzięki kolekcji HMS Victory, gdzie ta wnęka z kołem była (no i ta fornirowa gródź Wink ).


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 22:31, 25 Maj 2019    Temat postu: Koło sterowe / WALORYZACJA

Koło sterowe


[link widoczny dla zalogowanych]

Wykonanie koła sterowego (w oparciu o koło sterowe Victory - niestety hiszpańskich wzorów nie mam), czy chociażby kupno w odpowiedniej skali, może i nie jest tak dużym problemem jak znalezienie odpowiedniego miejsca na to koło. Bez jakiś dodatkowych przeróbek to tylko zostaje nam rufówka Wink

Jeżeli ktoś jest dopiero w trakcie budowy, to wykonanie wnęki (i tu znów, w oparciu na Victory lub kolekcji HMS Victory) nie będzie wielkim problemem (karton, fornir, folia Wink i jest to do zrobienia). Problem jest, gdy już mamy wykonaną gródź jak w instrukcji (no i istotne jest również, na jakim etapie budowy jesteśmy).

Na przykładzie (poprzedni post) widać, że kolega demontował cały pokład rufówki.



W pierwszej wersji wykonałem wnękę bez demontażu pokładu (jest to możliwe), ale że zdecydowałem się również na wymianę deskowania pokładu, to również usunąłem pokład (przy mojej metodzie nawet nie uszkodziłem pokładników).

Przygotowania można prześledzić w dyskusjach
[link widoczny dla zalogowanych]
i wykonanie w relacji
[link widoczny dla zalogowanych]

Wnęka wyszła tak


wersja bez demontażu pokładu - widać szersze deski pokładu i stare gretingi

a koła sterowe tak


[link widoczny dla zalogowanych]

W wykonaniu koła wzorowałem się głównie na zdjęciach koła sterowego z Victory (i innych, dostępnych w necie), a jak powstawało można zobaczyć w relacji
[link widoczny dla zalogowanych]



do porównania - węższe deskowanie pokładu i nowe gretingi

W tej chwili mam "sztukę dla sztuki", ale zastanawiam się nad "wyrzuceniem" koła przed maszt.
Niestety między masztem a lukiem zejściówki jest mało miejsca (tzn. nie ma miejsca na naktuz - nierozłączny z kołem sterowym, jednak pomijanym w modelach), więc myślę nad samym kołem. Szkoda, że nie pomyślałem o tym na etapie kładzenia nowych pokładów, bo można było przesunąć luk zejściówki (może się jeszcze zdecyduję Wink . Jak zorientujecie się w relacji, to przeprojektowałem całe śródokręcie, więc jeden mały luk nie jest wielkim problemem Laughing

Zobacz też:
» HMS Victory - Koło sterowe
[link widoczny dla zalogowanych]
» Naktuz XVIII w.
[link widoczny dla zalogowanych]
» NAKTUZ / Krótka historia rozwoju
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Sob 22:33, 25 Maj 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin