Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pokładniki i pokłady po łuku / Krzywizna pokładów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 0:01, 14 Wrz 2019    Temat postu: Pokładniki i pokłady po łuku / Krzywizna pokładów

Pokładniki i pokłady po łuku

W temacie

SOLEIL ROYAL / Układ planek / Szerokości planek

zasugerowałem

Karol napisał:
...
Co do pokładów to zostaje jeszcze kwestia płaski czy wyoblony (po łuku) ilustruje to wyoblenie model sekcji rufowej SR.


...

Temat podjął mario1985 który napisał:
    Pokłady można zrobić na dwa sposoby, pierwszy, najłatwiejszy wg instrukcji - to poziomy pokładnik i pokład w jednej linii, a druga metoda, trudniejsza - to pokładnik wypukły i pokład w środkowej części się wznosi.
    Jak dużą wypukłość w takim pokładzie należy zrobić?



    Zdjęcie przedstawia pokład unoszący się na środku do góry o 3 mm. Za dużo, za mało, czy jest ok?


Krzywizna pokładów

mario1985 napisał:
...
Pokłady można zrobić na dwa sposoby, pierwszy, najłatwiejszy wg instrukcji - to poziomy pokładnik i pokład w jednej linii, a druga metoda, trudniejsza - to pokładnik wypukły i pokład w środkowej części się wznosi.
...

Z grubsza masz rację, tylko z fałszywymi pokładami ze sklejki (a takie są w kolekcji) sprawa się niestety komplikuje, mianowicie trzeba je przed montażem również wygiąć po tym samym łuku co pokładniki - jest to wykonalne, ale gdy pokłady idą po łuku na osi kadłuba (w kierunku rufy i dziobu), to wyginanie sklejki w dwóch kierunkach może być awykonalne. Może nacinanie wzdłużne (od spodu co 6 - 8 mm) fałszywych pokładów by coś pomogło - ale tu trzeba mieć czym naciąć.

Zwracam uwagę na WYGINANIE, gdyż doginanie sklejki pokładów, w trakcie montażu na szkielecie owrężenia, będzie powodowało niekontrolowane naprężenia, które mogą wpłynąć niestety na przekoszenie kadłuba.

Sklejkę z nacięciami lekko wyginamy wzdłużnie (po łuku jaki tworzy się między pokładnikami), kleimy lub przybijamy krawędź na osi modelu i doginamy sklejkę na pokładnikach ku burcie - nacięcia powinny sporo osłabić lub nawet zniwelować naprężenia, o których pisałem wyżej.

Drugi sposób z pominięciem fałszywych pokładów ze sklejki.
Mając materiał (drewniane listwy 5 x 2 ÷ 3 mm) można wykonać pokład (jak to było np. w kolekcji VICTORY) pomijając elementy ze sklejki fałszywego pokładu z kolekcji. Piszę o tym, aby dać pełniejszy obraz prac jaki trzeba uwzględnić, decydując się na tę modyfikację pokładów.

Porada robienia łukowych pokładników nie jest moją, ani naszą fanaberią, jest to jedna z prawidłowych metod budowy kadłuba, pomijana (z wyjątkiem) w kolekcjach zeszytowych, choć była jako temat w zeszycie kolekcji SOVEREIGN of the SEAS
» Zeszyt 74 / Przyklejanie desek do pokładników
[link widoczny dla zalogowanych]


Wyjątek był w kolekcji VASA



Cytat:
...
Zdjęcie przedstawia pokład unoszący się na środku do góry o 3 mm. Za dużo, za mało, czy jest ok?
...

Optycznie 3 ÷ 4 mm jest OK. Ale... Wink

Wyznaczanie prawidłowej krzywizny nie jest takie proste.

Jak pisał Tomek Aleksiński:
    ...Ta krzywizna, czy wypukłość belek pokładu, nie była zwykłym fragmentem koła, a raczej był to dość skomplikowany łuk przypominający nieco poziomo leżącą, bardzo płaską parabolę (i jego lustrzane odbicie z przeciwległej burty). ...

Metodę Boudriota Tomek opisał na Kodze, ale po 10 latach brak jest tam zdjęć Sad
[link widoczny dla zalogowanych]

My je mamy Laughing

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?avatar=images/avatar/6ae8c8bce897b9075551b67f.jpg[/img]
Tomek Aleksiński napisał:
    ...wyjaśniam pokrótce za Boudriotem.
    (Przypominam też, że proces wyznaczania krzywizny belek pokładów w "Okręcie 74działowym" wg. Jeana Boudriota, dotyczy pełnowymiarowych praktyk szkutniczych we flocie francuskiej 2 połowy XVIII wieku. Wydaje mi się jednak wysoce prawdopodobnym, że podobnie poczynano w innych flotach europejskich tego okresu).

    Poniższy skan jest ze str. 45 z I tomu w/w monografii:
    [link widoczny dla zalogowanych]



    U dołu tej strony jest nastepujący rysunek:



    Po usunięciu tekstu angielskiego i zaznaczeniu paru newralgicznych punktów, mamy coś takiego:



    Rysunek oznaczony nr. 1 przedstawia profil belki pokładowej w śródokręciu (czyli najdłuższej, jako że kadłub tu jest najbardziej pękaty). Belki ponumerowane liczbami 2 i 3 są albo bardziej ku rufie albo ku dziobowi, gdzie kadłub jest węższy, stąd są one krótsze od belki nr. 1 a ich krzywizna jest nieco mniejsza.

    Odcinek AB jest linią prostą, oznaczającą dolną powierzchnię ww. belki.
    Odcinek AD to długość belki od jej przyburtowego końca A do punktu D znajdującego się w długiej osi kadłuba.
    Odcinek CD to grubość belki w płaszczyźnie pionowej (podana w tabelach standaryzacyjnych, tzw. Table of Dimensions).
    Najpierw wyrysowuje się ćwiartkę okręgu o promieniu CE, dwukrotnie większym od grubości belki CD tak, aby punkt C znajdował się dokładnie na górnej powierzchni belki.
    Na lewo od punktu D, między nim a punktem A wyznacza się kilka odcinków o równej długości, dzieląc tak tę połowę długości belki AD. Analogicznie robi się z prawej strony punktu D, dzieląc odcinek miedzy D a łukiem okręgu na tę samą liczbę równej długości odcinków. Wyrysowuje się linie pionowe łączące punkty wyznaczające te odcinki. Im wiecej wyrysowuje sie tych odcinków, tym dokładniejszy proces wykreślania krzywizny belki

    Odcinki z liniami pionowymi b4, b3, b2 i b1 przecinają linie okręgu w punktach. Przez te punkty wyrysowuje się teraz linie poziome, które biegną równolegle do linii AB.
    Linie te przecinają się z liniami pionowymi a1, a2, a3 i a4, tworząc punkty, które następnie łączy się razem w krzywiźne belki pokładowej.

    Zaznaczam jeszcze raz, że jest to tylko połowa całej długości ww. belki, tj. od burty do środka długiej osi kadłuba. Przeciwległą połowę tworzy lustrzane odbicie ww.

    Na końcu wyrysowuje się dolną krzywiznę belki, postępujac analogicznie.

Na podst. powyższego tekstu Adam (oksal) napisał programik

» Szablony pokładników- "narząd" kreślący Wink
[link widoczny dla zalogowanych]


na [link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Na stronie klikamy Szablony pokładników; najpierw wpisujemy ilość pokładników (wręg z kolekcji), a w tabeli podajemy długość każdego pokładnika (szerokość wręgi na wąsach) i wysokość pokładnika (tyle ile ma w kolekcji 4 ÷ 5 mm?)

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]





Przy długości pokładnika myślę, że trzeba wpisać szerokość wręgi (B) lub ew. wymiar A.
Przy zastosowaniu sklejkowego pokładu, podciąć wręgę - czerwone z prawej, lub odciąć przy (czerwone z lewej) przy pokładzie z listewek.

PS.
Byłem pewny, że temat wyznaczania łuku już był omawiany na forum, ale tylko jest link (przy okazji SKALATORA) do Adama strony.

[link widoczny dla zalogowanych]

PS2.
Jednak temat był już u nas poruszany, nawet dwukrotnie:
» Kształt pokładów żaglowców
[link widoczny dla zalogowanych]
» Krzywizna pokładu
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Sob 0:30, 14 Wrz 2019, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin