|
www.shipman.fora.pl MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 0:45, 02 Maj 2019 Temat postu: San Juan Bautista - historia |
|
|
SAN JUAN BAUTISTA
hiszp. San Juan Bautista, wł. San Giovanni Battista, ang. St. John Baptist, Św. Jan Chrzciciel
Okrętów o tej nazwie było kilka, może nawet kilkanaście.
XVI - XVII w.
ilustracja ze Spanish Galeon 1530-1690 Osprey datowanie SJB 1588
Galeon z kolekcji ma trzyczęściowe maszty - bliżej temu poniżej
koniec XVI w. (cytuję co było w rubrykach - linka dodam, jak go odszukam)
• San Juan Bautista, 750ton, 24 działa, 136 marynarzy + 207 żołnierzy (datowanie???, nasz ma 24 działa)
• San Juan Bautista, 600ton, 32 działa, (serie: Los doce Apostoles) (datowanie???)
• San Juan Bautista - Perdido en 1596 Bahia Cadiz, ataque Drake
• San Juan Bautista, 400ton, - Construido en 1599 por el General Urquila en el astillero de Pasajes
W katalogu wydanym przez Asociazione Navimodelisti Bolognesi -
• galeon "San Giovanni Battista" - został zbudowany w 1598 r. dla Zakonu Św. Stefana z Toskanii.
Jeśli wierzyć katalogowi mógł on zostać przebudowany w 1607 r. i wejść do służby pod nazwą "Livorno".
• Hiszpanie, w roku 1628 zwodowali galeon San Juan Bautista, o tonażu około 450 ton.
Japońska replika SJB
Jest jeszcze jedna ciekawostka:
• [link widoczny dla zalogowanych] - japoński galeon zbudowany w 1613. Za wzór posłużył rozebrany hiszpański galeon.
W 1993 [link widoczny dla zalogowanych] został zrekonstruowany na podstawie zachowanych opisów i rysunków.
Replika jest częścią parku tematycznego w portowym mieście Ishinomaki.
W 2011 roku, został uszkodzony przez trzęsienie ziemi wraz z obiektami wystawienniczymi
Został odbudowany w 2013 r.
[link widoczny dla zalogowanych] >>[link widoczny dla zalogowanych]
Po wejściu do służby okręt udał się w październiku 1613 w podróż przez Pacyfik do Acapulco ze 180 osobami na pokładzie. Wśród pasażerów była japońska delegacja udająca się z wizytą dyplomatyczną do papieża Pawła V, na czele której stał samuraj Hasekura Tsunenaga. Po trzech miesiącach żeglugi okręt dotarł do Acapulco. W kwietniu 1615 udał się w podróż powrotną do Japonii wraz z grupą pięćdziesięciu specjalistów z branży górniczej, którzy mieli pomóc w rozwoju górnictwa w Japonii. Na pokładzie okrętu znajdowała się także grupa franciszkanów, którzy mieli tworzyć placówkę religijną na terenach zarządzanych przez szoguna Ieyasu Tokugawę. We wrześniu 1616 okręt ponownie udał się do Acapulco. Z powodu przedłużającej się podróży na jego pokładzie zmarło ok. stu marynarzy. Okręt przybył do celu podróży w maju 1617. W kwietniu 1618 "San Juan Bautista" dotarł do Filipin, gdzie został sprzedany Hiszpanom z myślą o wzmocnieniu obrony przeciwko Holendrom.
Hasekura Tsunenaga, którego misję dyplomatyczną zabezpieczał okręt, ostatecznie dotarł do Japonii w 1620.
W momencie jego powrotu chrześcijaństwo w Japonii straciło na znaczeniu, a kraj ten zmierzał w kierunku polityki całkowitego zamknięcia na kontakty ze światem zachodnim.
Info z Wikipedii.
I jeszcze kilka w interesującym nas
XVII w. David Goodman Spanish ship 1615-1668
• 1616 San Juan Bautista, 577 ton, długość 34.48 m, kil 26.44 m, szerokość 10.63 m, zanurzenie 5.12 m.
• 1616 San Juan Bautista, 761 ton, (zbliżone datowanie co japoński) długość 36.49 m, kil 28.16 m, szerokość 10.92 m, zanurzenie 5.60 m.
• 1627 San Juan Bautista, 456 ton, długość 30.75 m, kil 24.14 m, szerokość 9.77 m, zanurzenie 4.60 m.
• 1627 dwa San Juan Bautista, 399 ton i 330 ton.
• 1628 trzy San Juan Bautista, 596 ton, 432 tony i 315 ton.
• 1635 San juan Bautista, 726 ton, długość 36.49 m, kil 29.36 m, szerokość 10.63 m, zanurzenie 5.29 m.
Rpublik of Venice Ship 1664-1797
• S. Giovanni Battista Grande 1684 ? 1706
• S Giovanni Battista Piccolo 1684 ? 1693
To tyle co znalazłem na temat pt. Jan Chrzciciel.
XVIII w.
• 1718 - 60-cio działowiec zbudowany w Palermo.
• 1718 - 60-działowiec zbudowany w [link widoczny dla zalogowanych] (poz.22)
• 1724 - 60-działowiec zbudowany w [link widoczny dla zalogowanych] (poz.40)
• 1772 - 74-działowiec zbudowany w [link widoczny dla zalogowanych] (poz.185).
[link widoczny dla zalogowanych]
/po kliknięciu źródło str.2 i 8/
• i jeszcze w 1772 w Hawanie 12-działowy bryg (brig).
W poszukiwaniu pierwowzoru, okręty z XVIII w. możemy sobie darować. po pierwsze są za duże, po drugie nasz jest XVII wieczny.
___________________________
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Czw 0:52, 02 Maj 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 0:49, 02 Maj 2019 Temat postu: Zestawy San Giovanni Battista |
|
|
San Giovanni Battista 1688
Artesania Latina w swojej ofercie miała dwa zestawy: San Giovanni Battista 1688 /pasuje do Republiki Weneckiej/
[link widoczny dla zalogowanych]
i drugi z DeAgostini i ten był wydawany w zeszytach kolekcji DeA jako Galeon.
[link widoczny dla zalogowanych]
DANE MODELU:
Skala 1:50
Dł. kadłuba - 69 cm, całkowita - 80 cm
Wysokość - 68 cm
Uzbrojenie - 24 działa.
______________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 0:51, 02 Maj 2019 Temat postu: Livorno |
|
|
W katalogu wydanym przez [link widoczny dla zalogowanych] -
galeon [link widoczny dla zalogowanych] - został zbudowany w 1598 r. dla Zakonu Św. Stefana z Toskanii.
Jeśli wierzyć katalogowi mógł on zostać przebudowany w 1607 r. i wejść do służby pod nazwą [link widoczny dla zalogowanych].
No tak, co innego przeczytać taką notatkę, a co innego zobaczyć ją naocznie
1004 – SAN GIOVANNI BATTISTA l.f.t. 30 m
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
1005 – LIVORNO l.f.t. 28,80 m
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Porównując Galeon z kolekcji z zamieszczonymi ilustracjami jakoś blado wygląda [link widoczny dla zalogowanych] (moim zdaniem oczywiście). Począwszy od sylwetki, skończywszy na zdobnictwie, to ilustracja Livorno to wypisz wymaluj nasz galeon. I tylko rodzi się pytanie, czy projektant galeonu oparł swój projekt na tym rysunku Livorno, czy rysunek powstał na podstawie Galeonu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|