|
www.shipman.fora.pl MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Administrator
Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 0:54, 19 Lip 2019 Temat postu: Klejenie owrężenia / Porady, pytania / Stocznia |
|
|
OWRĘŻENIE
Klejenie owrężenia (z instrukcją) wydaje się rzeczą prostą, ale dla niedoświadczonego modelarza może stać się nie lada wyzwaniem. Klejenie na raty, jak jest zalecane w instrukcji, może jednak spowodować skrzywienia podłużnicy* (stępki, kilu), które będą trudne lub niemożliwe do skorygowania. Krzywo sklejone elementy podłużnicy będą rzutować na końcowy efekt modelu.
Dam przykład:
[link widoczny dla zalogowanych]
to już jest jaskrawo przekoszony kadłub, a ilu niedoświadczonych modelarzy ma tylko lekko?
Dlatego zalecam małe odstępstwo od instrukcji.
Elementy są wycinane laserowo, bardziej doświadczeni modelarze polecają przed klejeniem, lekko "szlifnąć" przypalone krawędzie w miejscach klejeń, żeby klej lepiej trzymał.
Klejenie najlepiej rozpocząć od sklejenia podłużnicy (stępki w kolekcjach). Najpierw skleić element dziobowy A z elementem środkowym B na płaskim blacie, sprawdzając długą linijką czy dolna krawędź jest w linii. Zdejmować nadmiar kleju, który wypłynie po dociśnięciu elementów, żeby nie przykleiło się do blatu (można podłożyć arkusz papieru, gazety czy folii - nawet jak się przyklei do papieru, to łatwo go usunąć). Po wyschnięciu w analogiczny sposób przykleić część rufową C.
[w trakcie klejenia można położyć na klejone elementy jakieś obciążenie lub załapać ściskami, żeby mieć pewność, że się nic nie poprzesuwa]
Po dokładnym wyschnięciu elementów można przystąpić do wklejenia pierwszej wręgi, pilnując kąta, tak jak jest w instrukcji. Następnie doklejamy kolejne, ustawiając przy pomocy ekierki kąt prosty miedzy wręgą a podłużnicą.
Oczywiście, jak ktoś decyduje się na klejenie jak w instrukcji, musi zwrócić szczególną uwagę, aby doklejony środkowy element podłużnicy B, był w linii z elementem A. W mojej propozycji tę linię załatwiał blat.
Zalecam też przygotowanie [link widoczny dla zalogowanych] (opis na naszym forum).
Jeżeli macie plany innych rozwiązań stoczni, mini stoczni, zamieszczajcie, każda inicjatywa będzie doceniona.
Jak planujecie zostać z modelarstwem szkutniczym nieco dłużej , to może się przydać taka stocznia:
Plany uniwersalnej stoczni modelarskiej w/g pomysłu Marka Mroza.
[link widoczny dla zalogowanych]
Plik do pobrania
_____________________
*) Podłużnica - element owrężenia (nazywany w zestawach stępką lub kilem), przebiegający pionowo wzdłuż kadłuba (stanowiący "kręgosłup" szkieletu) do którego klejone będą wręgi. Podłużnica wraz z wręgami i wodnicami (poziome elementy owrężenia, mają za zadanie usztywnić całą konstrukcję) tworzy szkielet kadłuba. Wodnic w tym zestawie nie ma.
Polecam oglądanie zmagań z Czarną Perłą japońskiego modelarza o nicku mellpapa, który przecierał jako pierwszy ten szlak
[link widoczny dla zalogowanych] - drugi kadłub,
[link widoczny dla zalogowanych] - pierwsza relacja,
[link widoczny dla zalogowanych] - kolekcja Hachette (w swojej relacji wymienił owrężenie z MDF-u na sklejkę).
Klejenie owrężenia / Instrukcja
niestety po chińsku , ale oddaje sedno
m.in.: klejenie elementów podłużnicy na płaskim podłożu (szyba), skosowanie wręg, oczyszczenie z przypaleń
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 1:14, 19 Lip 2019, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|